A szezonzárót rendezik a hétvégén a brit Forma–4-ben, Brands Hatch-ben pedig a bajnoki címekről, köztük az újoncok pontversenyének győzteséről is döntés születik. Molnár Martin az első helyről várja a hátralevő négy futamot, és feltett szándéka a bajnoki cím mellett összetett dobogós helyezéssel búcsúztatni az idényt.

A brit motorsport egyik legendás helyszínén, Brands Hatch-ben zárul a szigetország Forma–4-es bajnokságának idei szezonja. A Londontól nem messze, Kent megyében fekvő versenypálya rövidebb nyomvonalára már ellátogatott az idén a mezőny, ám ezúttal az 1964 és 1986 között 12 Forma–1-es Brit Nagydíjnak és két Európa Nagydíjnak otthont adó Grand Prix-nyomvonalon csapnak össze a feltörekvő tehetségek.

„Brands Hatch nagyon komoly múlttal bír, nagyon nagy nevek versenyeztek itt már az utánpótlás-kategóriákban is. Ezt a helyet átjárja az autósport szeretete és történelme, ezt rögtön érzi az ember, amikor megérkezik. Én kifejezetten szeretek ide jönni, talán kicsit kedvesebb is nekem ez a helyszín, mint a többi, mert pontosan tisztában vagyok azzal, hogy milyen nehéz itt versenyezni és jól teljesíteni. Éppen ezért, aki itt jól megy, arról mindenki tudja, hogy ő tényleg jó, és nem csak éppen kijött neki a lépés. Illetve azt is érezni, hogy mindenki másként áll hozzá ehhez a pályához. Kicsit a Nordschleiféhez tudnám hasonlítani. Nincs hibázási lehetőség, nagyon nehéz gyorsnak lenni, és ha nem kockáztatsz, akkor lassú vagy és nincs esélyed” – összegezte a 3916 méter hosszú aszfaltcsík kihívásait Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora.

„Talán ez az egyik, ha nem a legnehezebb pálya a szezon során – erősíti meg mentora szavait a Virtuosi Racing pilótája. – Több bevállalós kanyar is található rajta, amelyekben ráadásul nagyon kicsi a bukótér, hibázásra így aztán tényleg nincs lehetőség. Esőben a GP nyomvonalon még nem mentem, de vizes pályán még könnyebb eldobni az autót, úgyhogy amennyiben esni fog, erre is nagyon oda kell majd figyelni.”

A hétvége kezdete előtti szerdán egynapos teszten vett részt a mezőny, amely jól sikerült az újonc összetett éllovasának, ezt a gyakorlást azonban a rövidebb nyomvonalon rendezték, így komoly következtetéseket nehéz levonni belőle az előttünk álló hétvégére.

„Felemásan alakult a tesztnap, mivel reggel esőben kezdtük, délután pedig esőben fejeztük be, de amikor száraz pályán tudtunk körözni, akkor gyorsak voltunk – a délelőtti etap végén jó ideig az első helyen is álltam, mielőtt az utolsó két percben megelőztek. Mivel csak az Indy nyomvonalon körözhettünk, a beállításokkal, gumikopással és egyéb dolgokkal kapcsolatban nem lettünk okosabbak, viszont arra jó volt ez a tesztnap, hogy visszarázódjunk, felvegyük a ritmust és gyakoroljuk az első szektort, hiszen a két pályában csak ez a rész a közös” – összegzett a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

„Ami a Grand Prix-nyomvonalat illeti, már két teszten is vezettem rajta, de mindkettőn olyan sok volt a kicsúszás, hogy ha 20 tiszta kört meg tudtam tenni, akkor már sokat mondok. Ez is mutatja, hogy mennyire könnyű komoly következményekkel járó hibát véteni ezen a pályán. Az Indy-nyomvonalat kicsit jobban kedvelem, mint a GP-t, utóbbira talán még nem éreztm rá annyira. Azt mondják, hogy amint ez meglesz, jobban fogom kedvelni, mert amúgy nagyon izgalmas pálya” – vallotta be a 16 esztendős versenyző.

Kiss Pál Tamás szerint ezen a körön kifejezetten nagy előnyben vannak azok, akik már második éve a bajnokság mezőnyének tagjai, mert itt igazán gyors csak a kellő tapasztalat birtokában lesz valaki.

„Ide olyan autóérzet, rutin és bátorság kell, amit egy újonctól nem lehet elvárni. Van, ahol két méter széles a bukótér, a fehér vonal mellett pedig rögtön ott a fű. Különösen ebben az őszi időszakban, amikor nyirkos, esős a rázókő akkor is, ha a pálya száraz, ilyen kevés megtett kilométerrel 180-190 km/órával a határon fordulni úgy, hogy még dobál is az út, vagy a határon belemenni egy beleáthatatlan kanyarba nagyon nehéz. Egy újoncnak annyira kevés a gyakorlási lehetősége, hogy a saját példámból kiindulva is tudom, hogy a második évben ezeket már ösztönből és tapasztalatból megoldja az ember. Martinnak néhány helyen még közelebb kell mennie a határhoz, de össze fogja ezt rakni, és jó látni, hogy már nem válik görcsössé, amikor valami nem úgy alakul, ahogy tervezte.”

Nincs eredménykényszer

Martin 2,5 pontos előnnyel várhatja a szezon utolsó négy futamát – 3 helyett 4 versenyt rendeznek Brands Hatch-ben, mert bepótolják a Silverstone-ban az eső miatt törölt futamot – az újoncok pontversenyében második helyezett Yuanpu Cui előtt, és természetesen ő és a csapat is szeretné megnyerni a bajnoki címet. Eredménykényszer azonban nincs, miként nem is a pontokat számolgatva fognak versenyezni szombaton és vasárnap.

„Bármi is történjen ezen a két napon, ez már így is jó év volt, amin az utolsó versenyhétvége sem tud változtatni. Természetesen azért szeretném megnyerni az újoncok bajnoki címét, viszont nincs rajtam nyomás, ehhez a hétvégéhez is úgy állok hozzá, mint a többihez, azaz a legfontosabb, hogy magamból és az autóból kihozzam a legtöbbet, és előrelépjek a tesztekhez képest. Ha ez sikerül, és még a szerencse sem pártol el mellőlünk, akkor ez az eredményeken is látszani fog” – tekintett előre Martin.

„Martin magasra tette a lécet az eddigi négy összetett dobogós helyezésével, ami miatt kialakul az emberben egyfajta elvárás, ami majdhogynem irreális, és a helyén kell kezelni. Nem szabad abba a tévhitbe esni, hogy innentől ezek az eredmények könnyen fognak jönni – mutatott rá Kiss Pál Tamás. – Igyekszünk nem beszélni a bajnoki címről, meg kizárni azt, de azért mindenkit foglalkoztat. Martin nagyon nagy hátrányt dolgozott le a szezon során, majd a legutóbbi hétvégén ismét átvette a vezetést, úgyhogy nyilván rossz érzés lenne az utolsó versenyen elbukni a bajnoki címet. Ugyanakkor ez nem egy olyan cél, amit feltétlenül el kell érni ahhoz, hogy továbbléphessen. Martinnak enélkül is jó a megítélése, felfelé ívelő pályán van. Szeretnénk a silverstone-i lendületet átmenteni ide, a legjobb tízben minél előrébb végezni, és lehetőleg megcélozni a dobogót. A csapattal is azt beszéltük, hogy a saját magunkhoz mérten legjobb teljesítményt nyújtsuk, annak pedig elégnek kell lennie a céljaink eléréséhez. Ha pedig mégsem lesz elég, akkor is megtettünk mindent.”

A 10. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek
10:00 – 10:45: 1. szabadedzés
14:15 – 15:00: 2. szabadedzés

Szombat
11:25 – 11:45: időmérő edzés
14:50 – 15:10: 1. futam
18:25 – 18:45: 2. futam

Vasárnap
11:40 – 12:00: 3. futam
16:25 – 16:45: 4. futam